Wejście

Blog

Ostatnie wpisy
Co zrobić po wypadku samochodowym z udziałem pojazdu rządowego

Co zrobić po wypadku samochodowym z udziałem pojazdu rządowego

W Polsce istnieją istotne różnice prawne i proceduralne, które pojawiają się, gdy jedna ze stron uczestniczących w wypadku drogowym to pojazd rządowy. Najważniejsze różnice dotyczą kwestii, ile czasu ktoś ma na złożenie roszczenia lub pozwu przeciwko podmiotowi rządowemu (termin przedawnienia), a także tego, które strony są rzeczywiście zaangażowane lub wymienione w roszczeniu lub pozwie dotyczącym rządu.

W Polsce istnieje wiele podmiotów rządowych, które posiadają i obsługują pojazdy objęte specjalnymi przepisami, dlatego często spotykamy się z pytaniami dotyczącymi wypadków spowodowanych przez pracowników miast, powiatów, województw lub państwa. Kluczową kwestią jest to, że Polska posiada unikalne zasady i procedury dotyczące roszczeń o odszkodowanie z udziałem pojazdów należących do miast, powiatów i województwa. Wypadki spowodowane przez pojazdy lokalnych i państwowych jednostek rządowych są regulowane specjalnymi przepisami, a jeśli odpowiednie procedury nie zostaną zachowane, poszkodowany może stracić prawo do złożenia roszczenia lub pozwu – i potencjalnie odejść bez żadnego odszkodowania za szkody spowodowane przez niedbałego pracownika rządowego.

Jak standardowo wygląda proces roszczenia o odszkodowanie w przypadku wypadku drogowego?

Jeśli kiedykolwiek byłeś ofiarą wypadku samochodowego w Polsce, to wiesz, że procedura uzyskiwania odszkodowania generalnie odbywa się między tobą, twoją firmą ubezpieczeniową, firmą ubezpieczeniową drugiej strony oraz ewentualnie twoim prawnikiem (jeśli potrzebowałeś jednego). Większość roszczeń z tytułu wypadków drogowych jest rozstrzygana na drodze negocjacji między poszkodowanymi stronami, ich prawnikami oraz firmami ubezpieczeniowymi, które ubezpieczają prywatne strony.

Jak różnią się wypadki drogowe z udziałem pojazdów rządowych?

Główne różnice między wypadkami drogowymi z udziałem prywatnych kierowców a roszczeniami przeciwko jednostkom rządowym to:

  • Czas, jaki ktoś ma na złożenie początkowego roszczenia przeciwko odpowiedniemu podmiotowi rządowemu.
  • Faktyczna strona lub strony, które mogą być pozwane.

Jakie są terminy przedawnienia roszczeń o zaniedbanie rządu?

Roszczenie o wypadek przeciwko stronie prywatnej musi zostać złożone przed upływem ogólnego terminu przedawnienia wynoszącego zazwyczaj 3 lata od dnia zdarzenia. Jednakże roszczenia o wypadek przeciwko miastom, powiatom i jednostkom państwowym muszą być zgłoszone zgodnie z procedurą zwaną “wezwanie do zapłaty”.

Wezwanie do zapłaty nie jest tym samym, co termin przedawnienia. Roszczenia związane z zaniedbaniem przez podmioty rządowe mogą mieć wymóg wezwania do zapłaty, przy jednoczesnym podleganiu ogólnemu 3-letniemu terminowi przedawnienia. Ten okres różni się w zależności od tego, czy roszczenie dotyczy miasta (gminy), powiatu czy województwa.

Kogo można pozwać w przypadku roszczenia z tytułu wypadku drogowego z udziałem rządu?

Inną ważną różnicą w tych rodzajach roszczeń jest fakt, że w zależności od rodzaju roszczenia Polska posiada dość szeroką ochronę ustawową (tzw. „immunitet suwerenny”) dla niektórych jednostek i pracowników rządowych. Te zabezpieczenia często uniemożliwiają pozywanie tych agencji lub wymienianie ich jako pozwanych w sprawach o odszkodowanie z tytułu wypadków samochodowych i urazów ciała.

Na szczęście dla ofiar wypadków, polski Kodeks cywilny przewiduje pewne wyjątki dotyczące przypadków, kiedy można pozwać urząd lub pracownika rządowego, w tym w przypadku wypadków samochodowych spowodowanych przez zaniedbanie pracowników rządowych. W takich przypadkach powód może dochodzić roszczeń przeciwko odpowiedniej jednostce rządowej, a nie bezpośrednio przeciwko zaniedbanemu pracownikowi.

Wypadki samochodowe z udziałem pojazdów państwowych i pracowników rządowych

Wypadki samochodowe z udziałem pojazdów rządowych, takich jak samochody policyjne, pojazdy straży pożarnej, pojazdy pocztowe, pojazdy wojskowe i inne pojazdy należące i obsługiwane przez jednostki państwowe, wojewódzkie, powiatowe lub miejskie są regulowane przez różne przepisy, które mogą być bardzo skomplikowane. Dlatego zaleca się konsultację z doświadczonym prawnikiem w przypadku poważnych obrażeń.

Ograniczenia odpowiedzialności i limity odszkodowań w przypadku roszczeń przeciwko jednostkom rządowym

Ogólnie rzecz biorąc, złożenie pozwu przeciwko pracownikowi powiatu lub miasta w Polsce jest trudne ze względu na ochronę zapewnianą przez immunitet suwerenny, który chroni pracowników powiatu i miasta przed oskarżeniami o zaniedbanie lub inne delikty, gdy działają w ramach swoich obowiązków jako pracownicy miasta lub powiatu.

W niektórych sytuacjach prawo przewiduje jednak możliwość złożenia pozwu i uzyskania odszkodowania w wysokości do określonych limitów bez uruchamiania obrony immunitetu suwerennego. Te kwoty nie są „limitami odszkodowań” jako takimi, ale są kwotami odszkodowań, które można dochodzić od miasta lub powiatu przed uruchomieniem immunitetu suwerennego.

Kiedy skonsultować się z prawnikiem ds. wypadków drogowych?

Jeśli brałeś udział w wypadku z pojazdem należącym do miasta, powiatu, województwa lub państwa, najprawdopodobniej będziesz zdezorientowany różnymi przepisami i regulacjami, które mogą dotyczyć możliwości dochodzenia roszczeń o odszkodowanie. Powinieneś skontaktować się z doświadczonym prawnikiem przed podjęciem jakichkolwiek działań na własną rękę, ponieważ zasady regulujące te sprawy są sztywne i nieubłagane. Każdy błąd może uniemożliwić uzyskanie należnego odszkodowania.

Wiadomości związane

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *